Förskoleångest

Känner att det kniper i magen av oro för Algot. Han har det inte lätt på förskolan… är varken fyra eller fem år, som de som är närmast honom i åldern… utan mittemellan. De äldre barnen leker hårda lekar & låter honom inte alltid vara med. Lille herr rättvis blir då inte kränkt, tror & hoppas jag, utan föreläser om att alla ska få vara med och leka. (På samma sätt föreläser han om att man bara pratar bajs på toaletten & att man faktiskt inte får svära)

Sen har han A, som precis fyllde fyra år. A är 8 månader yngre än Algot & det märks förstås på vissa plan. Men de leker bra ibland… om än något vilda lekar. Vilda, men snälla. Imorse när jag lämnade Algot dög inte ens A. Istället satte sig min pojk & lekte själv… som så ofta annars. Det känns inte bra! Världens socialaste unge ska inte behöva gå undan för att slippa tuffa tag. Huga… mammas hjärta. Snörvel & snyft.

När vi skulle gå imorse fick jag, som så ofta annars, höra att det inte var kul på dagis. Johan frågade varför & han sa att det inte var kul att äta där. Vet att personalen varit på honom & tjatat om grönsaker & att han måste äta allt. Till saken hör att de alltid serverar morötter & vitkål som grönsaker & Algot kan inte äta det eftersom han kräks. Både pga. stora halsmandlar & smaken skulle jag tro. Hemma äter han ju gurka, broccoli, majs & ärtor… så jag tycker inte man ska pressa honom på dagis. Sa det till personalen idag & berättade om den ångest han kände inför maten. Så de skulle iaf tänka på det.

Men jag är inte nöjd! Ska prata med Algot idag & höra om han själv vill byta dagis. Om så är fallet ska jag ställa mig i kö till en annan förskola. Önskar att han kunde få gå på gamla dagiset i Solna… men det funkar ju inte riktigt, varken logistiskt eller myndighetigt. (Det heter så!)

Vill också prata med föreståndaren på nuvarande förskolan… hon är den som verkar förstå mig mest. När det handlade om att Algot blev mobbad av en annan kille, i vintras, krävdes det att jag brast ut i gråt för att höras. Kan lätt göra det igen. Bara att tänka på att min pojk inte mår bra. Jävla skit! (Man får inte svära)

4 thoughts on “Förskoleångest

  1. Men fy jag får ju alldeles ont i hjärtat 😦 stackars A och er. Hoppas verkligen det blir positiv ändring. Dagis ska ju vara bra och roligt! Stor kram

Kommentera

